כך זה התחיל

מרכז גרנות לא קם ביום אחד, ולא ביום אחד התגבשה התכנית המובילה שלו "אחד למען השני" לעידוד תקשורת מקרבת לבבות בין כולנו. המטרה שלו היתה לפעול בדרכים שונות לשינוי הנורמות החברתיות שכולנו חלק מהן, והוא נולד מתוך הכרה שחייבת להיות דרך אחרת לחיות ביחד.

השאלה הראשונה שלנו היתה: איפה להתחיל. חשבנו שזאת השאלה הפשוטה ביותר מכיוון שיש כל כך הרבה תחומים בחיינו שזועקים לדרך חדשה של יחסי אנוש. אבל באופן מפתיע זאת היתה דווקא שאלה קשה מאוד, ודווקא מכיוון שיש כל כך הרבה בעיות קשות בחיינו.

הסיבה היא שמצאנו את עצמנו מתלבטים: איזה תחום חשוב יותר? האם להתרכז בנהיגה מנומסת? או ביחס מתחשב לקשישים ולאנשים עם צרכים מיוחדים? או בהפחתת הניכור לסביבה? ועוד לא נגענו אלא בקצה הרשימה. אבל הרגשנו שאם נתרכז בתחום אחד, כפי שעושים כל הארגונים החברתיים, איך זה יעזור לשינוי של איכות החברה עצמה?

הייחודיות של המרכז

התשובה הגיעה מעצמה ברגע שנשאנו את מבטנו מהתמונה המפוצלת אל התמונה השלמה, וממגזרים חברתיים שונים אל החברה כיחידה אחת שלמה. ואז מיד ידענו: אין לנו הרבה בעיות. יש לנו רק בעיה אחת, והיא המקור לכל החוליים החברתיים שלנו: מציאות של חוסר סובלנות וחוסר אחריות חברתית.

עכשיו הכל היה ברור: אין טעם לדבר על שינוי חברתי אם מתרכזים בתחום אחד או במגזר אחד. השינוי צריך לחול על כל התחומים ועל כל המגזרים בעת ובעונה אחת. אין טעם למשל לעודד סובלנות על הכביש אם בבית נמשכת תקשורת אלימה בין ההורים.

וזה מה שמציין את ההבדל בין הפעילות של מרכז גרנות ובין הפעילות של הרבה מאוד ארגונים אחרים: מרכז גרנות פועל לשנות את האווירה החברתית של "כל אחד למען עצמו", לאווירה חברתית חדשה של "אחד למען השני": תקשורת מקרבת לבבות בין כולנו, ואחריות אישית כלפי הכלל אצל כולנו.

משנים כיוון

נקודת המוצא שלנו היא ברעיון שכל הבעיות שלנו, כולן ללא יוצא מהכלל, נגזרות מההתרכזות של כל אחד מאתנו בצרכים האישיים שלו בלבד, ותמיד על חשבון הצרכים של מישהו אחר או של החברה כולה. אווירה שבה מעלה כל אחד את טובתו האישית מעל טובת הכלל היא המצע שממנו צומחים כל הגילויים של חוסר סובלנות, ולכן היא האויב המר ביותר של יחסים באשר הם בין אדם לאדם.

שינוי חברתי צריך אם כן לחול על החברה כולה: כולנו צריכים לדבר אחרת אחד אל השני, וכולנו צריכים להתייחס אחרת אחד אל השני. כלומר, היחסים של כל אחד עם כל אחד צריכים לעבור למסלול חדש של תקשורת שאין בה ביטול וגינוי וזלזול.

המטרה היא אם כן להגיע אל כולם, והמעגל הראשון שבו התחלנו לפעול הוא במערכת הזוגית, שהיא המפגש הבין-אישי הגרעיני ביותר. כי בני זוג שיצליחו לעבור מתקשורת מרחיקה לתקשורת מקרבת ביניהם, ללא ספק ישנו את התקשורת שלהם גם עם הילדים, עם ההורים, עם המעגל המשפחתי המורחב, ואחר כך עם מעגל החברים, והלאה עם כל אדם.

דרך אחרת

מרכז גרנות לתקשורת מקרבת לבבות הוא המשך ישיר של כל הפעילות הזאת, והוא מגלם במהותו את עבודת החיים של צביה גרנות. הוא הוקם כדי שהתכנית "אחד למען השני" תהיה נגישה לכל אחד, והיעוד שלו הוא להציע לכל אדם בחברה שלנו דרך אחרת לראות את הדברים, דרך אחרת להרגיש כלפי הדברים, ודרך אחרת לעשות את הדברים.

תקשורת מקרבת לבבות היא מטרה משותפת לכולנו, אבל דרוש שעון מעורר כדי לעורר את החברה שלנו מתרדמתה, ולסמן מחדש את מפת היחסים בין כולנו. ומרכז גרנות לקח על עצמו את המשימה להיות השעון המעורר הזה שיזכיר לכולנו להתחיל להתייחס באחריות גם למציאות שלנו היום, וגם להבטחת מציאות חברתית טובה יותר מחר.