איך לשנות את השיח החברתי

שינוי השיח החברתי בינינו הוא בידי כל אחד מאתנו.

כשיש לנו עסק עם שיח חברתי, מיד יש לנו עסק גם עם אתגרים קשים: עם צורך לגשר מעל פערים וניגודים, עם צורך ליצור הבנה במצבים שבהם כל אחד רואה את הדברים אחרת, ועם רשימה ארוכה של מכשולים נוספים שמחכים לנו עוד לפני שפתחנו את הפה.

אבל המכשול העיקרי בכל מריבה ובכל ויכוח שירד מהפסים הוא הקושי של כל הצדדים לקבל אחריות אישית על החלק שלו במצב. כי עיוורון של כל אחד לחלק של עצמו כופה על כל אחד להאשים את השני, ואין דבר שמשבש את השיח החברתי יותר מזה.

זאת תמיד הבחירה שלכם

אחריות אישית היא תנאי לשינוי השיח החברתי, כי רק כשאנחנו מכירים במעשים שלנו שפוגעים בשיח בינינו, רק אז אנחנו יכולים לבחור בהתנהגויות חיוביות שיתרמו לשיח חיובי. הכל אם כן עניין של בחירה: האם אתם מתנהגים על פי הרגלים אוטומטיים בלי לבחור את מעשיכם, או האם אתם יודעים לצאת מהאוטומט, ולבחור תמיד בהתנהגות שתביא לכם תועלת.

איך לשנות את השיח החברתי
הקשר ברור בין אחריות אישית ובין בחירה אישית. כשאתם לא לוקחים אחריות אישית אתם רואים רק את המעשים השליליים של האחרים, ואז אתם תמיד בתסכול למה הם לא מתנהגים כמו שאתם רוצים. ובינתיים מי נשאר להתבונן בהתנהגות שלכם?

אז זה מה שיש: אתם יכולים להתמרמר על על אנשים שלא מתנהגים כמו שאתם מצפים, ואתם יכולים גם לתסוס ולרתוח בגלל אי צדק מצד אחרים, בגלל חוסר אחריות של אחרים ובגלל חוסר אכפתיות של אחרים. בקיצור, אתם יכולים לבלות את כל חייכם בהתמרמרות על דברים שאתם לא יכולים לשנות.

אבל אתם מבזבזים את כוחות הנפש שלכם במלחמות אבודות, ובינתיים לא נשארים לכם כוחות לשנות את מה שאתם יכולים וחייבים לשנות: את החלק שלכם בשיח עם הסביבה. אתם לא יכולים לבחור איך המציאות תתנהל, אבל אתם יכולים לבחור איך אתם תתייחסו אל המציאות. ואתם לא יכולים לבחור איך אנשים אחרים יתנהגו, אבל אתם יכולים לבחור איך אתם תתנהגו.

להתחייב לבחור נכון

אז מה אתכם, רוצים לשנות את השיח שלכם עם כל אדם ובכל מסגרת? קודם כל הכירו בכך שזה לא בגלל מישהו אחר, אלא זה בגלל הבחירות שלכם. אתם בוחרים איך להתייחס לדברים, אתם בוחרים איך להגיב על הדברים, אתם בוחרים לאן לקחת את המצב.

ועכשיו התחילו לשנות את הבחירות שלכם: התחילו לבחור אם להוציא מהפה שלכם עם מילים חריפות או מילים שמזמינות הידברות, אם לפגוע בשני או לדבר על זה, אם לצפצף על מה שחשוב לשני או להקשיב לו, אם לפסול את דעתו או אם להישאב לכל פרובוקציה של מישהו אחר או אם לשלוט ברגשות שלכם.

זוהי אחריות אישית על הבחירות שלכם. ובמצב נפשי כזה אין ספק שתמיד תציעו את החלק היפה ביותר שבכם. ואז אין ספק שתשפיעו גם על הסובבים אתכם להתחבר אל הטוב והיפה שבהם.

שתף את הכתבה: