מדאיג: עלייה באלימות נגד נשים בתקופת הקורונה

בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה מדאיגה באלימות נגד נשים. הרשויות מדווחות על עלייה של 16% במספר התיקים שנפתחו על עבירות אלימות בין בני זוג בתקופת הקורונה, ועלייה של 31% בפניות למשטרה. המקלטים לנשים מוכות כמעט מלאים, ובארגוני הנשים מתריעים שזהו רק קצה הקרחון.

ההסבר לעלייה בהיקף האלימות במשפחה מוצג בדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שבו נכתב כי "בשל המגבלות, משפחות רבות שוהות בתוך הבית למשך רוב שעות היום, ללא יציאה למסגרות של לימודים, עבודה או פנאי. בני המשפחה נמצאים זמן רב יותר ביחד, בתנאים של לחץ ובמקרים רבים ספגו גם פגיעה כלכלית בעקבות פיטורים. כך שמצד אחד ההתכנסות בבתים מגבירה את הסיכוי שנשים וילדים יחוו אלימות בתוך הבית, ומצד שני כללי הריחוק החברתי והגבלת הפעילות במשק מקשים על האיתור של משפחות בסיכון, בגלל שיש פחות יציאה למסגרות חיצוניות ועל מתן הטיפול והסיוע למי שנפגעים מאלימות, בין היתר בשל הנוכחות המתמדת של הגורם האלים בבית".

נתוני המשטרה מראים כי מ-1 במרץ ועד ל-18 באפריל חלה עלייה של 16% במספר התיקים שנפתחו על עבירות אלימות בין בני זוג, רובם כלפי נשים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בין 1 במרץ ל-15 באפריל חלה עלייה של 31% במספר הפניות הממוצע בנושא למוקד 100, בהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה, בין נובמבר 2019 לפברואר 2020 – 5,904 פניות בממוצע לחודש לעומת 4,508. זאת בזמן שביתר העבירות, בין היתר מין, סמים, רכוש ותנועה, חלה ירידה בתקופה זו.

גם במשרד הרווחה מדווחים על מגמת עלייה חדה ומתמשכת במספר התלונות על אלימות במשפחה למוקד 118. רק בשבוע האחרון התקבלו במוקד 222 תלונות על אלימות במשפחה. לשם השוואה, בשבועיים הראשונים של חודש מרץ, בטרם נכנסו הגבלות הקורונה במלואן, התקבלו במוקד 191 פניות.

ארגון ויצו מדווח כי נכון לעכשיו, 14 מקלטי הנשים המוכות בישראל נמצאים בתפוסה של מעל 90%. "בעוד שבשגרה יש תחלופה של משפחות, בתקופה הזו אין, כי בתנאים של סגר אי אפשר להוציא לקהילה אישה נפגעת אלימות וילדים", מסבירה מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בוויצו, רבקה נוימן. "לאט לאט נוצר פקק מאוד מדאיג. זה אומר שנשים בסיכון גבוה שיצטרכו את המקומות לא יוכלו להיכנס".

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5722502,00.html

שתף את הכתבה: