שכנות טובה היא מבחן אישי של הגינות

אפשר לריב עם שכנים חסרי התחשבות, ואפשר גם לא.

אנחנו יצורים חברתיים. כך נוצרנו מכיוון שאנחנו לא יכולים לחיות לבד אפילו יום אחד, ומכיוון שאנחנו זקוקים לכל העולם כדי לספק את הצרכים שלנו. אנחנו זקוקים לאוכל וקורת גג ובן זוג כדי להתרבות, אנחנו זקוקים לאהבה וידידות והצלחה כדי להרגיש שייכים לעולם סביבנו, ואנחנו זקוקים ללמידה ועניין והתפתחות כדי שתהיה משמעות לקיומנו. לכן בנינו מסגרות חברתיות שונות שמספקות את המבנה לחיינו: מסגרת משפחתית, מסגרת זוגית, מסגרת הורית, מסגרת חינוכית, מסגרת כלכלית, מסגרת עבודה, מסגרת חברתית, מסגרת קהילתית, מסגרת ביטחונית, מסגרת משפטית, ועוד ועוד.

אבל יש מסגרת חברתית אחת שאנחנו לא שמים לב אליה, ואפילו לא מחשיבים אותה בתור מסגרת חברתית, אם כי זאת מסגרת מחייבת מאוד ומשמעותית מאוד לרווחתנו: בניין המגורים שלנו, והשכנים שמאחורי הדלתות הסגורות.

אולי אנחנו לא מרגישים באמת שייכות למסגרת הזאת, ואולי את רוב השכנים אנחנו בכלל לא מכירים וגם לא רוצים להכיר אותם, אבל את הנוכחות שלהם אנחנו מרגישים טוב מאוד כשהם עורכים מסיבות, כשהכלבים שלהם נובחים ובאספות הדיירים הסוערות.

שכנים יכולים בקלות למרר את חיינו: להפעיל מוזיקה רועשת, ללכלך, להלך על נעלי עקב מעל ראשנו, לדפוק מסמרים בשעות המנוחה, ועוד מפגעים רבים שלא מאפשרים לנו לחיות בשקט במבצר ביתנו. ולרוע המזל שכנים אי אפשר לבחור, כמו שאי אפשר לבחור בני משפחה, וכמו שאי אפשר לבחור את הילדים שלנו ואת חברינו לעבודה. והרעיון לעבור לבניין אחר מאוד לא מוצלח, מכיוון שבכל בניין יהיו שכנים עם מסיבות וכלבים והתנגדות לשלם מסים.

שכנות טובה
כדאי שנכניס את זה לראש: אם אנחנו תלויים בהתחשבות של השכנים שלנו כדי שחיינו יהיו שלווים ושקטים, אנחנו בצרות גדולות, כי תמיד יהיה שהמוזיקה שלו צורמת מדי, או שמשפץ את דירתו. אז אין ברירה, הדרך היחידה להבטיח לעצמנו שקט וניקיון בבית מגורנו אנחנו צריכים לדעת להסתדר עם כל אחד מהדיירים בלי לריב ובלי להיכנע, וזה אמור כמובן לגבי כל מסגרת חברתית שבה אנחנו מוצאים את עצמנו.

אז ראשית, תזכרו שאתם תלויים אחד בשני, ושלאף אחד מכם לא יהיה טוב אם לשני יהיה רע. אתם בני ברית לטוב ולרע בסירה הזאת, ועם הרעיון הזה בקדמת תודעתכם חפשו דרך לשיתוף פעולה ביניכם.

איך לעשות את זה? נכון שלכל אחד מהדיירים יש אינטרסים אישיים, ונכון שכל אחד מהם מחפש את התועלת לעצמו, וזאת כמובן הזמנה בטוחה להרבה מחלוקות. אבל לכל הדיירים ביחד יש גם אינטרסים משותפים בבניין הזה, ואת הדבר הזה צריך לפעמים להזכיר להם. אז במקום לכעוס ולריב ולהוציא את האוויר מגלגלי המכונית של שכן מעצבן, קומו וקראו לדיירים להתארגן ולשתף פעולה בהבטחת הדברים שחשובים לכולם.

זה אפשרי, וקשה להניח שאיזשהו דייר יתנגד לזה. כל מה שחסר הוא מישהו שיקח על עצמו לרתום את הדיירים, דייר אחרי דייר. אז למה לא אתם?

שתף את הכתבה: