הילדים רבים? להתערב – או לא להתערב – זו השאלה

כולנו מכירים את השיר "ילדים זה שמחה", ואכן אין אושר גדול מלשמוע ילדים צוחקים בבית. עם זאת צחוק הילדים הוא לא תמיד הדבר היחיד שההורים שומעים, אלא גם בכי וצעקות אשר בדרך כלל נלווים לריבים בין הילדים.

מריבות בין ילדים הן דבר נפוץ ושגרתי ואין אחים אשר אינם מעורבים במריבות. אף על פי שהורים רבים היו רוצים למנוע זאת, למעשה מבחינה התפתחותית מריבות אינן רק שליליות אלא שבכוחן לספק לילדים כלים להתמודדות ולהתפתחות. עם זאת, אין ספק שמריבות מושפעות מהסביבה ולא פעם גם מתגובות המבוגרים. לכן התגובה שלכם היא זו שיכולה לקבוע כיצד הילדים יתייחסו למריבות בעתיד ויותר מכך: היא יכולה להכתיב את אופיין של מריבות אלו.
ילדים

להתערב או לא להתערב?

כאשר הילדים רבים בחדר השני, אי אפשר שלא לשאול את השאלה – מה לעשות? האם להתערב במריבת האחים או לתת להם לנסות להסתדר ולמצוא את הפתרונות? ובכן לא פעם המריבות של הילדים הופכות להיות אלימות, כאשר הכוונה היא הן לאלימות פיזית והן לאלימות מילולית. אלו הם המקרים בהם עליכם ההורים להתערב ולהציב גבולות. עם זאת, במקרים אחרים בהם לא מעורבת אלימות מוטב שלא להתערב כי כל התערבות כזו היא כמו נקיטת עמדה לטובת ילד אחד ונגד ילד אחר, או כפי שהילדים יחכימו לטעון: זה פשוט לא פייר. על פי רוב ההורים לא נוכחים בעת חילופי הדברים, הם לא יודעים מה באמת קרה, לא שמעו ויותר מכך לא ראו את כל הריב, לכן התערבות לא תמיד תהיה הפתרון המתאים.

מדוע בכלל אחים רבים?

כמעט לכל הורה יש את החלום על אחדות ושלום כלל עולמי, אם לא כלל עולמי אז לפחות בתוך המשפחה ובין כתלי הבית. אך בל נשכח שבפועל, ילדים מתחרים בדיוק על אותם המשאבים לרבות על תשומת הלב ההורית, משחקים, זמן מסך ועוד שלל דברים אופייניים. לא חסרות סיבות לריב. נוסף על כך, ילדים הם עם חכם והם נמצאים בתהליך למידה מתמיד, כך שאם הם רואים שהמריבות שלהם מזכות אותם בתשומת לב מצדכם הם ימשיכו לקיים אותן. כך, ברגע שאינכם מתערבים במריבות שלהם, אתם לא נותנים להם את הבמה להמשיך ולריב גם בעתיד.

אז מה כן אפשר לעשות?

כאשר הילדים רבים אל תתערבו. אם אתם רואים כי המריבה גולשת לפן אלים יותר, אפשר לעשות הפרדת כוחות ולהפנות כל אחד לעולמו. אם נניח להם לשחק ולריב לבד, הם ילמדו להסתדר לבד, לקבוע כללים, להתפייס, לחכות לתור שלהם ועוד. כמובן שיש צורך להעמיד גבולות במקרים של אלימות מכל סוג, או כל גבול אחר שאתם בוחרים. לסיום, חשוב לציין כי ב"לא להתערב" אין הכוונה לכך שעליכם להתעלם מהילדים כליל, להיפך. עליכם לשדר להם שאתם נמצאים כאן בשבילם, אך אין בכוונתכם לנקוט עמדה או להכתיר מנצחים.

במרכז גרנות אנו מעמידים לרשותכם כלים ומידע מקצועי לתקשורת בונה בתוך המשפחה ומחוצה לה. מצא חן בעיניכם המאמר? סמנו לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו!

שתף את הכתבה: