סודות המקצוע: איך נהפוך לאנשי הסוד של הילדים שלנו?

החיים יחדיו בבית משותף אינם בהכרח מבטיחים שאנו יודעים הכל על הילדים שלנו. לצד זאת קיימת העובדה שאת רוב שעות היום אנו מבלים בנפרד האחד מהשני. אם כך, איך נוכל לדעת מה מתרחש בחייהם כשאנו לא לצדם ויותר מכך, איך נוכל לגרום להם לשתף אותנו מרצונם? הנה כמה טיפים מועילים:

לכל שאלה יש תשובה, אך לא תמיד תהיה זו התשובה שרוצים לשמוע

הרצון להיות מעורבים בחיי הילדים מוביל את ההורים לא פעם להתמודד עם ריטואל קבוע אשר חוזר מדי יום ביומו, בו ההורים שואפים ללמוד עוד על חייו של הילד וזוכים לתשובות, מתומצתות ולא מספקות. לדוגמה:

  • שאלה: איך היה לך בבית הספר? תשובה: כיף/ בסדר/ משעמם

  • שאלה: מה למדתם היום? תשובה: שום דבר מיוחד

  • שאלה: עם מי שיחקת היום בהפסקה? תשובה: לא זוכר/ עם חברים

שאלות אלו ועוד חוזרות על עצמן מדי יום ביומו כמו גם המענה המתקבל עליהן. אנו נותרים עם שלל שאלות, ללא מענה הולם ומפורט, כפי שאולי היינו רוצים לקבל. אין ספק שמאחורי מילים בודדות כמו "כיף", "בסדר" או "משעמם" מסתתר עולם ומלואו. אך כיצד ניתן לדלות עוד פרטים על חייהם של הילדים מבלי שנשמע כאילו אנו חוקרים אותם, ואף יותר מכך איך נוכל להפוך להיות אנשים סודם הבלתי מעורערים? תתפלאו לגלות שהכל מתחיל ונגמר במודל ההורי.

סודות המקצוע

לא כל הילדים דברנים מטבעם

יש להביא בחשבון כי לא כל הילדים דברנים מטבעם. לא פעם, ילדים אלו, יהיו לא דברנים כתוצאה ממספר גורמים: המודל ההורי אליו הם נחשפים, המזג הטבעי שלהם והגנטיקה. אם אתם מרגישים שהילדים שלכם מופנמים, מהרו לשאול את עצמכם האם גם אתם כאלה. אם התשובה לכך היא כן, הרי שבידיכם הסוד לדיבוב ילדיכם: פנו אליהם בדיוק כפי שהייתם רוצים שיפנו אליכם. לעיתים עדיף לא לשאול ישירות את הילד איך עבר עליו יומו, משום שהדבר לעיתים אינו מניב את התוצאות רצויות. לחלופין ניתן לשתף אותו דווקא בסדר היום שלכם. בדרך זו אתם מהווים דוגמה אישית ובד בבד מעודדים את הילדים להיפתח אליכם.

בחנו את עצמכם: מה התגובה שלכם?

לא פעם הילדים אינם פונים אלינו בשל תגובות שקיבלו מאתנו בעבר, הגורמות להם לחשוש להיפתח. כך למשל תגובות של ביקורת, נזיפה או חרדה מוגזמת, עשויות להרחיק את הילדים ולמנוע מהם לפנות אל ההורה ולשתף אותו במקרים דומים או בכלל. אף על פי שדעת ההורים חשובה, לא תמיד נכון להיות פוליטיקלי קורקט או לנזוף על דרכי התמודדותם של הילדים לאחר מעשה. לעיתים כל שצריך הוא להיות קשובים, לתמוך, לתת כתף ובכך לספק את הביטחון לשתף אתכם.

העניקו את מלוא תשומת הלב

חוסר תשומת לב מצדם של ההורים בזמן שילדם מנסה לשתף אותם בקורותיו, גם יכול להוות סיבה מספקת לכך שהילד ימנע מלשתף את הוריו בעתיד. לכן, אם אתם באמת רוצים לשמוע על יומו של ילדיכם, אל תשאלו אותו כלאחר יד, אלא תוך כדי פעילות משותפת בה שניכם ממוקדים ומרוכזים. הקדשת מלוא תשומת הלב לסיפורי הילדים, לא רק תיתן להם במה מתאימה לפתח שיחה, אלא גם תהפוך אתכם ליותר יצירתיים ופתוחים בשלב מתן התגובה. זכרו, גם אם זה לא נראה כך, דעתכם ותגובתכם חשובה ביותר לילדכם. השתמשו בכך בחכמה.
ישנם טיפים רבים אשר יסייעו לכם לפתח תקשורת בונה וחיובית עם ילדיכם. אהבתם את המאמר? עשו לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו ותוכלו ליהנות ממגוון מאמרים דומים ומעשירים.

ישנם טיפים רבים אשר יסייעו לכם לפתח תקשורת בונה וחיובית עם ילדיכם. אהבתם את המאמר? עשו לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו ותוכלו ליהנות ממגוון מאמרים דומים ומעשירים.

שתף את הכתבה: