איך לנהל דיאלוג בריא

המון פעמים כשאנו מנהלים דיאלוג עם מישהו (ילדינו, בני זוג, הורים, עמיתים וכו) אנו משוכנעים שאנו עושים זאת נכון ובאם השיחה הופכת לוויכוח/ מריבה, אז בדרך כלל יואשם הצד השני.

כשאנו באים לנהל שיחה הנוגעת בדברים פחות נעימים שברצוננו לפתור, חשוב שנשים לב שהיא לא תידרדר לריב קולני, כיוון שהמון פעמים זה קורה מבלי שאפילו נבחין ונבין איך הגענו לשם. כשאנו דנים בנושאים לא פשוטים, עדיף שנדון בנחת רוח, באווירה טובה ככל האפשר ורצון הדדי לפתור באמת את הבעיות ולא להרחיב את מעגל חוסר ההבנה.

דיאלוג בריא הוא תוצאה של שני אנשים המודעים לדרך התקשורת המקרבת ויעילותה. אם אנו באמת רוצים שקולנו יישמע ודברינו יופנמו, נתחיל בכך שנבדוק בינינו ובין עצמנו את הנקודות הבאות:

  • האם כוונתי להטיח האשמות בצד השני ולהוכיח שאני צודק, או להפגין הבנה ולהיות מוכן למצוא דרך לפתרון יעיל יחד?
  • האם אני מתרכז בבעיות או בפתרון?
  • האם אני מסוגל להקשיב לצד השני בסובלנות ולהפנים את דבריו, מבלי שאגיב בהתגוננות או תוקפנות?

דיאלוג

חשוב שננסה ככל האפשר לשמור על האינסטינקט הטבעי למצוא ״אשם״ או להגיב לפני ששמענו באמת את הצד השני. בכדי לנהל דיאלוג בריא ובוגר יש לשאוף שיתקיימו התנאים הבאים:

1. דיאלוג למטרה נכונה

מטרת הדיאלוג כאמור צריכה להיות ליבון בעיות, קבלה של האחר ומציאת פתרון יעיל. דיאלוגים בהם המטרה היא להאשים/ לשנות את האחר/ לבקר ולשפוט אינם דיאלוגים בריאים והם רק יחריפו את הקונפליקט.

2. דיאלוג במידה הנכונה

שימו לב לא להעלות דברים שאינם רלוונטים, לדון שוב ושוב בבעיות עבר ולמתוח את הדיאלוג לזמן ארוך מידי. דיאלוג ארוך בו מועלים שוב נושאים שנידונו בעבר הופך להיות לא עינייני, מתיש לשני הצדדים ומאבד את יעילותו.

3. דיאלוג בזמן ובמקום הנכונים

כשאתם רוצים לנהל שיחה יעילה, מיצאו את הזמן והמקום המתאימים. אל ״תתנפלו״ על בן הזוג מיד כשחזר מהעבודה/ כשהוא עייף או עסוק. הימנעו גם מלנהל שיחות חשובות בפורום של אנשים/ באמצע הרחוב.

דיאלוג בוגר ויעיל צריך מרחב אינטימי, שקט ובלי הסחות דעת ובזמן ששני הצדדים מוכנים לו ומרגישים נינוחים ככל האפשר ממבחינה נפשית ופיסית.

השתמשו בעקרונות מנחים של תקשורת מקרבת: הבנה, הכלה, חמלה, הקשבה ואהבה בבואכם לנהל דיאלוג עם הזולת. אם אכן תנהגו כך, אתם תבחינו עם הזמן שכשאתם נוקטים בגישה כזאת היא משפיעה גם על גישתו של הצד השני.

אתם תזכו בהכלה והקשבה חזרה והשיח יהפוך להיות נעים ויעיל הרבה יותר.

שתף את הכתבה: