התחייבות לחיים בעלי ערך

כדי להביא שמחה אל חייכם התחייבו לראות בכל דבר משהו חיובי והיו תמיד מקור של אור לסביבה.

נחמד מאוד לקום בבוקר בלי שום תכניות שצריך להוציא לפועל, בלי שום חובות שצריך למלא ובלי שום החלטות שצריך לקיים. תחשבו שהיומן שלכם ריק, ואתם יכולים ללכת לאן שאתם רוצים ולעשות מה שאתם רוצים. אף אחד לא מחכה מכם לדין וחשבון, ואתם לא צריכים להשיג שום דבר. חופש מוחלט, האם זה לא החלום של כל אחד?

התחייבו אף פעם לא לפגוע,
התחייבו לראות תמיד משהו חיובי,
התחייבו להיות בני אדם בכל מצב

כמובן, אבל יד על הלב: כמה זמן הייתם מחזיקים מעמד? כמה זמן הייתם יכולים לחיות בחלל הריק הזה לפני שהייתם מרגישים שמשהו חסר? רובנו לא יצטרכו את החופש הזה לזמן רב לפני שירגישו שחסר כאן משהו עמוק, משהו מרכזי ומהותי מאוד. כי האמת היא שבחופש כזה אין שמחה אמיתית, כי הגורם החסר לא מאפשר הרגשת אושר אמיתי.

התחייבות לחיים בעלי ערך

החוליה החסרה

אז מהו הדבר הזה שחסר בחיים של חופש? חסר בהם בדיוק הדבר שממנו אנחנו רוצים לברוח אל החופש: התחייבות. אנחנו אוהבים לחשוב שהתחייבות היא עול והגבלה, אבל התחייבות היא צורך שאתו באנו לעולם, ושאנחנו חייבים להיענות לו אם אנחנו רוצים להיות מאושרים באמת, כי התחייבות היא הדבר שנותן לחיינו מבנה ויציבות.

מהי התחייבות? התחייבות היא נדר לא מודע להימנע מביטוי של דחף שלילי כלשהו. למשל, רובנו מחויבים להחלטה לא להרוג, ולרובנו זה מובן מאליו שלא נהרוג אף אחד גם אם נרגיש דחף לעשות את זה.

ויש לנו התחייבויות רבות מהסוג הזה שאנחנו לא מודעים להן, והן הדבר שנותן לחיינו את האיכות האנושית שלנו, כי הן מבדילות אותנו מבעלי חיים שמופעלים רק על ידי דחפים. ההתחייבויות האלה יוצרות בנו תחושה של זהות עצמית כי בזכותן אנחנו יודעים מה הגבולות שלנו, ומה אנחנו מוכנים ולא מוכנים לעשות. וההתחייבויות האלה הן הגורם לסיפוק שאנחנו חווים, כי סיפוק אנחנו מרגישים רק כשאנחנו עומדים בהתחייבויות שנתנו לעצמנו.

התחייבויות מוסיפות שמחה

אז נבהיר את הדברים כדי לסלק מיתוסים שקריים: לא התחייבויות רבות מדי הן הסיבה לכך שיש כל כך מעט שמחה ואושר סביבנו, אלא התחייבויות מעטות מדי. ואם אתם רוצים להוסיף שמחה וסיפוק לחייכם, הוסיפו כמה התחייבויות, ועמדו בהן.

הוסיפו לחייכם התחייבות לעולם לא לפגוע, התחייבות לדבר תמיד בנועם, התחייבות לראות בכל דבר משהו חיובי, התחייבות להימנע מלהצביע על מגרעות, התחייבות להיות תמיד מקור של אור לסביבה. ואולי נתמצת את כל ההתחייבויות המומלצות להתחייבות אחת: להיות בני אדם בכל רגע ובכל מצב.

רק תזכרו: לא מספיק שאנחנו חושבים שאנחנו בעלי מידות טובות מעצם טבענו, כי טבענו כפי שהוא משובץ גם בהרבה מאוד דחפים שליליים. כדי שיהיה ערך למידות הטובות שלנו אנחנו צריכים למנוע מהדחפים לבטא את המידות הרעות שלנו.

לכן אנחנו זקוקים כל כך להתחייבויות האלה. מכיוון ששום דבר מאלה איננו מובן מאליו, ומכיוון שכל אחת מהגישות האלה קיים בתוכנו בצורת דחף שמחכה לשעת כושר לבטא את עצמו.

שתף את הכתבה: