תקשורת יעילה הינה אחת מכישורי החיים החשובים ביותר. באמצעות סגנון התקשורת שלנו אנו מתנהלים בעולם מול הזולת, משיגים מטרות, מתקדמים, מחנכים את ילדינו, מתחזקים מערכות יחסים, יוצרים חברויות ועוד.
לעיתים, אנו לא מודעים לטעויות שאנו עושים ברמת התקשורת ולכן חשוב לשים לב ולשאוף לשיפורה. ריכזנו עבורכם כאן 8 עצות וטיפים מעשיים לשיפור ובניית סגנון תקשורת יעילה וטובה יותר שתוכלו ליישם בכל מערכות היחסים שלכם:
8 עצות לתקשורת יעילה יותר:
1. שימו לב לשפת גוף
מעבר לתקשורת מילולית המתבטאת במה שנאמר, תקשורת לא פחות חשובה הינה התקשורת הלא מילולית והסמויה המתבטאת בשפת הגוף.
התקשורת הלא מילולית מעידה רבות על מצבנו הריגשי, תחושותינו, נכונותנו ורמת הקשב שלנו. לתקשורת יעילה, מומלץ לשמור על קשר עין עם מי שאנו משוחחים איתו, לא ״לנעול״ את עצמנו (למשל הפניית הגוף לכיוון אחר, שילוב הידיים צמוד לחזה) אלא לשדר נינוחות כשהידיים והכתפיים משוחררות.
השתדלו לא לנהל שיחות עם ידיים בכיסים או מאחורי הגב ושלבו תנועות ידיים בדיבורכם, אך חשוב מאוד לשים לב שהן לא מוגזמות ומתלהמות מידי.
הפניית הגוף עם הטייה קלה של הראש לעבר מי שאנו משוחחים איתו, תוך הקשבה והנהון, תעביר את התחושה כי אנו מרוכזים בשיח, מקשיבים ובעלי נכונות. לא לשכוח לנסות תמיד לדבר בגובה העיניים, גם אם לעיתים זה אומר להתכופף קצת אל הצד השני.
2. השתדלו להימנע מ״אהה…״ ו ״מממ…״
בזמן שיחה עם מישהו, השתדלו כמה שניתן שדבריכם יועברו בצורה קולחת, זורמת ורציפה. הימנעו מהפסקות של ״אה…מממ…כאילו…״ ודומיהם. דיבור קולח מעיד על ביטחון בדבריכם והוא יותר משכנע.
עשו עצירות קצרות בדיבור מבלי למלא את החלל בהמהומים/ מילים שחוזרות על עצמן יותר מידי.
3. חכו לתורכם
בזמן שיח בין אנשים צריך תמיד לשמור על כבוד ואדיבות ככל האפשר. השתדלו להקשיב לצד השני עד שיסיים את דבריו, חכו לתורכם מבלי להתפרץ באמצע.
שיח כזה מעיד על הקשבה וכבוד שלכם ויזכה אתכם באותו כבוד מהצד השני. נאמר כי ברוב המקרים אנשים לא מקשיבים בכדי להבין ולהפנים באמת, אלא יותר בכדי להגיב בתורם.
גישה כזו לא יכולה לתרום בשום צורה לתקשורת יעילה, אז הימנעו מכך ונסו באמת להקשיב ולהבין את הדברים הנאמרים לכם ורק אז לענות.
4. שימו בצד את הסחות הדעת
בעולמנו כיום, העמוס בגירויים, רעשים והסחות דעת, כדאי לשים לב שכשאנו שואפים לתקשר ביעילות עלינו לצמצם את הרעשים הסביבתיים.
שימו את הסלולרי / הטאבלט / העיתון בצד ותהיו מרוכזים בשיחה ולא בלחיצה על כפתורים.
כבו את הטלוויזיה/ הרדיו. לניהול שיחה אפקטיבית תמיד מומלץ למצוא מקום שקט, נעים ונטול הסחות דעת ככל האפשר.
5. התאימו את הדיבור לצד השני
אנו מנהלים המון סוגים של התקשרויות ושיח בחיינו: עם בני זוג, הורים, ילדים, עמיתים לעבודה, חברים, פקידי רשויות וכו.
חשוב לשים לב שאנו מתאימים את סגנון השיח לצד העומד מולנו. סגנון דיבור לילדים יכול להיות ״מחנך ואסרטיבי״, אך לא נרצה להשתמש בסגנון זה למשל מול בני זוג, שם עדיף סגנון שיוויוני ומכבד.
עם חברים הסגנון יהיה יותר חופשי וקליל לעומת התנהלות מול פקיד / שוטר, שכנראה לא יעריכו סגנון כזה. בכל מקרה, שימו לב עם מי אתם משוחחים, נסו תמיד להעריך את הצד העומד מולכם ולשמור על כבוד ואדיבות בשיחה.
6. שימרו על ״באלאנס״ קולי
חשבו כמו לפני הופעה מוסיקלית בה מבצעים את שלב ה״באלאנס״ ומוודאים שהסאונד תקין. בבואכם לשוחח השתדלו לשמור על קול אחיד,
לא חלש ושברירי מידי ומצד שני לא רועש ומתלהם מידי. שמרו על טון בו יכולים לשמוע אתכם טוב, עם ביטחון ואסרטיביות והימנעו ככל האפשר מלהרים את הקול.
7. הימנעו מדרמטיות יתר
אמנם אמר שייקספיר ש״העולם במה וכולנו שחקנים״, אך בבואנו לתקשר באופן יעיל מומלץ להשאיר את הדרמטיות בחוג לתיאטרון ולא לגרור אותה לשיח. כשהשיחה, תנועות הגוף, הקול והמילים מוגזמים אנו בעצם יוצרים חוסר אמינות ומשדרים קיצוניות של מצב.
בנוסף, אנחנו נמשוך יותר תשומת לב ל״הופעה״ מאשר לדברים הנאמרים ולתוכן השיחה ובכך אנו מרחיקים את הצד השני. מומלץ לשמור על מינון במחוות תיאטרליות, לדבר בקול רגיל ותנועות טבעיות.
התנהגות בטבעיות ונינוחות תגרום לצד השני לשים לב לתוכן דבריכם ביתר נעימות ולא להרגיש מאויימים.
8. חייכו!!
כל תקשורת שתנהלו יכולה רק להשתפר אם תגישו אותה עם חיוך. חיוך אותנטי, אמפטי וידידותי יוצר אווירה נעימה, אמינה, תחושת סימפטיה וטבעיות.
הוא יכול להאיר ולשנות את הרגשתנו והרגשתו של הזולת לגמרי. זכרו, הוא לא עולה לנו דבר ונותן לנו המון, אז אל תחסכו בחיוכים!